Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Allmänna Solfilm och folierings tråden
-
- Ny Medlem
Allmänna Solfilm och folierings tråden
Jag hoppas jag kan få hjälpa folk som vill lära sig montera eller har du problem vid montering utav solfilm/toning för bilar i denna forum.
Jonas heter jag och driver e-butiken Solfilmskompaniet sedan i början av året ( 2012 ). Jag har arbetat med foliering,solfilm samt montage utav dekor innan i flera år till slut bestämde jag för att starta eget och vara grossist för andra företag. Jag besvarar allas frågor om solfilms montering från punkt till punkt och delar mer än gärna av mina erfarenhet inom branschen vad jag lärt mig under mina år som montör.
Så!=) Fråga på vid frågor och bekymmer
Jonas heter jag och driver e-butiken Solfilmskompaniet sedan i början av året ( 2012 ). Jag har arbetat med foliering,solfilm samt montage utav dekor innan i flera år till slut bestämde jag för att starta eget och vara grossist för andra företag. Jag besvarar allas frågor om solfilms montering från punkt till punkt och delar mer än gärna av mina erfarenhet inom branschen vad jag lärt mig under mina år som montör.
Så!=) Fråga på vid frågor och bekymmer
Senast redigerad av 2 j.l, redigerad totalt 14 gång.
- jockeb
- Medlem
- Kontakt:
Re: Allmänna Solfilm och folierings tråden
Kul med kunnigt folk
Har pysslat lite med vinyl men det är mest mindre saker
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... tcount=239
Senast redigerad av 1 jockeb, redigerad totalt 14 gånger.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
Jobbar:
-
- Ny Medlem
jockeb skrev:Kul med kunnigt folk
Kanon med folk som vågar ge på sig lite utmaningar! Att foliera kräver tålamod samt rätt teknik, har du försökt större föremål? Om inte, så verkar du ha inne tekniken och bör testa!
Senast redigerad av 1 j.l, redigerad totalt 14 gånger.
- jockeb
- Medlem
- Kontakt:
Har bara gjort lite smått som sagt, några små inredningsdetaljer samt instegen ovan sparklådan där skor ofta förstör lacken! Gjorde det på svärfars ganska nya bil i förebyggande syfte och på den röda ovan då det var väldigt repigt o fult.j.l skrev:jockeb skrev:Kul med kunnigt folk
Kanon med folk som vågar ge på sig lite utmaningar! Att foliera kräver tålamod samt rätt teknik, har du försökt större föremål? Om inte, så verkar du ha inne tekniken och bör testa!
Annars är det bara B och C stolpar på några bilar
Senast redigerad av 1 jockeb, redigerad totalt 14 gånger.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
Jobbar:
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
Jobbar:
-
- Ny Medlem
Det är kul med små grejer, många små grejer är svårare än stora grejer beroende på formen. Tveka inte fråga vid bekymmer!jockeb skrev:Har bara gjort lite smått som sagt, några små inredningsdetaljer samt instegen ovan sparklådan där skor ofta förstör lacken! Gjorde det på svärfars ganska nya bil i förebyggande syfte och på den röda ovan då det var väldigt repigt o fult.j.l skrev:jockeb skrev:Kul med kunnigt folk
Annars är det bara B och C stolpar på några bilar
-
- Moderator
Har lite funderingar på strålkastarfilm. Mina plastglas jag har på Mercan är repiga och tänkte att jag skulle ta och polera upp dom då det är vääääldigt dåligt ljus på dessa bilar redan från början Frågan är om man tar en helt klar strålkastarfilm efteråt och sätter på om det tar och hindrar ljuset på nått sätt??
Har vanliga H7 Nightbreaker i och om man sätter i Xenon så blir man både lite olaglig och ovän med vissa och det vill jag inte... men måste ha mer ljus så det kan vara ett alternativ tyvärr på halvljuset..
Så frågan är om det tar bort något av ljuset??
Har vanliga H7 Nightbreaker i och om man sätter i Xenon så blir man både lite olaglig och ovän med vissa och det vill jag inte... men måste ha mer ljus så det kan vara ett alternativ tyvärr på halvljuset..
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
-
- Ny Medlem
Du kommer inte få sämre ljus med en klar strålkastarfilm, istället blir dina strålkastare blankare samt fräschare. Se till att välja strålkastarfilm utav högt kvalité .dvs ingen Kina-budget eller Biltema.Abyss skrev:Har lite funderingar på strålkastarfilm. Mina plastglas jag har på Mercan är repiga och tänkte att jag skulle ta och polera upp dom då det är vääääldigt dåligt ljus på dessa bilar redan från början Frågan är om man tar en helt klar strålkastarfilm efteråt och sätter på om det tar och hindrar ljuset på nått sätt??
-
- Ny Medlem
Tjena!¨:)
ska tona min ny inköpta passat 98 en sedan, å dom har ju en rätt stor å böjd bakruta på ca 75 cm hög,
har tonat endel förut men bakrutor brukar va jobbiga, sist köpte jag biltemas återandvänd bara film på 50x300 och den gick jätte bra att få dit på en merca kombi.
men har du några tips hur jag ska göra med min bakruta, när den är så pass stor..
ska tona min ny inköpta passat 98 en sedan, å dom har ju en rätt stor å böjd bakruta på ca 75 cm hög,
har tonat endel förut men bakrutor brukar va jobbiga, sist köpte jag biltemas återandvänd bara film på 50x300 och den gick jätte bra att få dit på en merca kombi.
men har du några tips hur jag ska göra med min bakruta, när den är så pass stor..
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
Jag skulle satsa på riktig toningsfilm till den bakrutan det blir dyrare men det är nog ända sättet att få det riktigt bra.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.
-
- Trogen Medlem
nånting som hjälper tok mycket är och lägga filmen på utsidan o forma den innan. då slipper man större delen av "fingrarna" som kan uppkomma. kan va lite svårt o krympa billigare filmer.
nåt jag undrar över är hur man får rent rutan. hur jag än gör o tvättar me så har det blivit små prickar i filmen.
Vet ej om detta kan vara dammprickar från luften som fastnar i filmen.
nåt jag undrar över är hur man får rent rutan. hur jag än gör o tvättar me så har det blivit små prickar i filmen.
Senast redigerad av 1 henkek, redigerad totalt 14 gånger.
- e_king
- Entusiast
Sv: Re: Allmänna Solfilm och folierings tråden
Tokbra tips där, om att forma på utsidan.henkek skrev:nånting som hjälper tok mycket är och lägga filmen på utsidan o forma den innan. då slipper man större delen av "fingrarna" som kan uppkomma. kan va lite svårt o krympa billigare filmer.
Förr när jag la lite solfilm så avslutade jag alltid rengöringen med att köra med rakblad över hela rutan. Om det fortfarande blir prickar så är det damm från luften.
Skickat via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Trogen Medlem
ok. kan säga att jag rengjorde rutan me sprit o sen rakblad i säkert 15min. då borde de ju vara rent tycker man
-
- Medlem
Hur får man lättast bort solfilm från en bakruta med elvärmetrådar?
Hur gör man på bakdörrar vid övrekanten på rutan ska man vika runt lite av kanten eller ska man fasa kanten på filmen?
//Andreas
Hur gör man på bakdörrar vid övrekanten på rutan ska man vika runt lite av kanten eller ska man fasa kanten på filmen?
//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
-
- Medlem
Värm lite med varmluftspistolen så släpper det bättre. Och rester av klistret kan du tvätta bort med Biltemas Label Off spray.. Finns även plastrakblad som inte skadar trådarna.DandanRacing skrev:Hur får man lättast bort solfilm från en bakruta med elvärmetrådar?
//Andreas
Senast redigerad av 1 s60r, redigerad totalt 14 gånger.
- Pär_L
- Sponsor
- Kontakt:
Blöt ner rutan ordentligt, sedan filmen lika, och försiktigt flyttar du filmen mot rutan och passa noga så att du inte kommer åt något för att undvika dam.henkek skrev:ok. kan säga att jag rengjorde rutan me sprit o sen rakblad i säkert 15min. då borde de ju vara rent tycker man
om bilen är helt ren blir det mindre dam
Senast redigerad av 1 Pär_L, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
Tack för tipsen, får testa varmluftpistolen lite försiktigt nu när jag ska montera dämpmattas60r skrev:Värm lite med varmluftspistolen så släpper det bättre. Och rester av klistret kan du tvätta bort med Biltemas Label Off spray.. Finns även plastrakblad som inte skadar trådarna.DandanRacing skrev:Hur får man lättast bort solfilm från en bakruta med elvärmetrådar?
//Andreas
Plastrakblad?? var hittar jag det? aldrig hört om det förut
//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
-
- Ny Medlem
Skulle inte rekommendera rakblad när det är värmetrådar på rutan.använder mig av vit scotchbrite duk och diskmedel- vatten blandning
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
Hur är Midas solfilm jämfört med 3M?
Pris?
Kvalitet?
Krympegenskaper?
Pris?
Kvalitet?
Krympegenskaper?
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Trogen Medlem
sist när vi gjorde så hade vi rutorna lösa inomhus. de va nog ingen bra ide för det vart skit mycket prickar. men när jag gjorde bakrutan i min 320 som jag hade så satt jag i bilen o gjorde precis som du sa. och det blev väl hyffsat förutom att jag råkade få in ett par hårstrån. men ena sidorutan blev kaos, massa små prickar.yerfen skrev:Blöt ner rutan ordentligt, sedan filmen lika, och försiktigt flyttar du filmen mot rutan och passa noga så att du inte kommer åt något för att undvika dam.henkek skrev:ok. kan säga att jag rengjorde rutan me sprit o sen rakblad i säkert 15min. då borde de ju vara rent tycker man
om bilen är helt ren blir det mindre dam
nästan värt o dammsuga bilen innan
-
- Ny Medlem
Hej!Perra skrev:Tjena!¨:)
Ursäktar sena svar, men har haft otroligt mycket på jobbet just nu.
Biltemas solfilmsprodukter är dessvärre inget att ha... En avtagbarfilm är en gummifilm och en solfilm är en plastfilm.
Med gummifilm blir sikten mycket dålig och risken är stor att det börjar lossna m.m.
Jag råder dig att köpa riktig solfilm som andra har rekommenderat här t.ex färdigskuren solfilm finns på http://solfilmskompaniet.se/fardigskure ... m-bil.html - Vad jag menar med färdigskuren är helt enkelt att vi har måttanpassat filmen till dina bilrutor du slipper så och skära ut bitarna.