Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilket medel för lädersäten
-
- Medlem
Vilket medel för lädersäten
Hej!
Skulle vilja ha tips på bra lädermedel ska behandla min nya bil. Tacksam för er hjälp! Jag har pingens interiör clean som jag tänkte köra med
Skulle vilja ha tips på bra lädermedel ska behandla min nya bil. Tacksam för er hjälp! Jag har pingens interiör clean som jag tänkte köra med
- Funk
- Moderator
Re: Vilket medel för lädersäten
Inget...
Nytt skinn/läder skall väl knappast behöva behandlas. Möjligen om det är något superlyxigt olackat skinn, men det är synnerligen ovanligt.
/Thomas
Nytt skinn/läder skall väl knappast behöva behandlas. Möjligen om det är något superlyxigt olackat skinn, men det är synnerligen ovanligt.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Medlem
Okej trodde det var bra att lägga ett skydd så det står emot slitage och solen. men okej väntar 1 år då
-
- Trogen Medlem
Regelbunden rengöring är nog det absolut bästa.
- progge
- Moderator
Torkar av mina stolar och baksäte vart kvartal minst.Pierriewargen skrev:Regelbunden rengöring är nog det absolut bästa.
Använder CG s läder vårdsmedel
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
- Entusiast
interiörrengöring Scholl SPAM använder jag och ibland kör jag på med Scholl SKIN tycker den är grym på läderklädsel
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- korvis
- Trogen Medlem
Jag rengör och impregnerar en gång om året.
Använder cleaner och creme som man inte får länka till här.
(Men jag är oerhört nöjd med dessa produkter)
Använder cleaner och creme som man inte får länka till här.
(Men jag är oerhört nöjd med dessa produkter)
-
- Medlem
Rekommendation från kursen jag gick hos Leather Master i våras.
Litar på vad dom säger, dom har ju sysslat med läder ett tag.
Rengör med Leathercleanern, gärna varje månad vid daglig användning.
Smörj in med Leather Protection Cream 2-4 ggr/år.
Fet smuts och svett är lädrets stora fiender, så rengöringen är viktig. Lädret ska ha en matt yta.
Litar på vad dom säger, dom har ju sysslat med läder ett tag.
Rengör med Leathercleanern, gärna varje månad vid daglig användning.
Smörj in med Leather Protection Cream 2-4 ggr/år.
Fet smuts och svett är lädrets stora fiender, så rengöringen är viktig. Lädret ska ha en matt yta.
-
- Medlem
Har köpt scholl spam och skin tack för er hjälp!!
-
- Medlem
i bilar är det ju lackerat skin/läder och det ska inte smörjas in, en massa smörja lägger sig bara som en fet hinna, rengöra sätena kan man enkelt med tex lite ljummet vatten och såpa och torka lätt med en mf duk.
-
- Entusiast
även fake läder går bra att smörja finns inga nackdelar med det alls och risken blir mindre att du får torrsprickor
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Perra83
- Entusiast
Jag använder samma.Nybliven polernörd skrev:Har köpt scholl spam och skin tack för er hjälp!!
Köpte du även PURPLE? Ger en fin yta på all inredning.
-
- Medlem
Det är skillnad på smörja och smörja....
Det finns feta läderprodukter och dom är inte avsedda för lackat läder.
Sen finns det då dom som är avsedda för lackat läder. Med sådant medel ska man smörja 2-4 ggr/år.
Det tränger igenom ytan och gör att lädret behåller sin smidighet och styrka, och ger ingen fet yta.
Sen finns det då dom som är avsedda för lackat läder. Med sådant medel ska man smörja 2-4 ggr/år.
Det tränger igenom ytan och gör att lädret behåller sin smidighet och styrka, och ger ingen fet yta.
- Funk
- Moderator
Utav nyfikenhet, vilken produkt tränger igenom/in i PU-lackat skinn ?Det tränger igenom ytan och gör att lädret behåller sin smidighet och styrka, och ger ingen fet yta.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Medlem
Japp köpte även purple!Perra83 skrev:Jag använder samma.Nybliven polernörd skrev:Har köpt scholl spam och skin tack för er hjälp!!
Köpte du även PURPLE? Ger en fin yta på all inredning.
- korvis
- Trogen Medlem
Jag använder en typ som ger ett härligt matt resultat.vaxfrasse skrev:Det är skillnad på smörja och smörja....
Gör det dock bara en gång per år men inser att jag borde göra det oftare
Här finns en tråd där detta diskuterats tidigare (i samband med lagning/målning av läder):
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... rg#p141889
- Manor
- Moderator
Jag kör oftast med Ultimas medel som jag tycker fungerar perfekt. Luktar nytt, ger en mörkare nyans, skyddar mot UV-strålning och är lätt att jobba med. Jag behandlar med Ultima 3 gånger per år och School PURPLE använder jag för att torka av inredningen då och då mellan gångerna.
Ultima fungerar på allt utom tyg/gummi i inredningen. Varken läder, vinyl eller plast suger åt sig...utan det läggs väl mer som ett skydd liknande lackskyddet på.utsidan.
Ultima fungerar på allt utom tyg/gummi i inredningen. Varken läder, vinyl eller plast suger åt sig...utan det läggs väl mer som ett skydd liknande lackskyddet på.utsidan.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.