Hur sköter man en svart bil.
Postat: 04 jul 2018 18:21
Efter en lång diskussion med arbetskollegor och vänner, blev frågan följande:
Hur tvättar man en svart bil för att undvika tvätt repor på bästa sätt.
Hur får man bort vatten så att det inte bildas vatten fläckar.
Vad använder man för torkstöd eller inte.
Vad torkar man med.
Hur tar man bort vatten fläckar i motorrum, dörr gångar mm.
Vilket skydd använder man Keramiska eller vax eller syntetiska.
B stolpen hur skyddar man den för finavtryck och swirls.
Mikrofiber vilka är funktionsdugliga utan att lämna repor eller ludd.
Vika produkter använder du ( Namn inga länkar)
Se detta som en sommar funderare skriv ned hur du gör eller tänker.
Vore rolig med en trevlig diskussion om detta ämne under sommaren.
Jag vill gärna veta hur tänker du?
Ha nu en riktigt trevlig sommar och skriv gärna en rad i forumet.
Mvh
P-O Enlund
AKA Progge
Här hur jag gör:
Fälg:
Det finns två huvudtyper av rengörings medel till fälg.
fälgrengöring syra
Fälgrengöring syrafritt.
Dessa två medel kompliterar varandra på det sättet att den med syra tar bort det ”GULA” som bildas på fälgen lättare.
Men det finns en risk på obehandlat aluminium som kan bli förstörd av denna typ av medel.
Det mesta av järnpartiklarna kommer från bilens bromskivor, där för sitter det kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Fälgrengöring syrafritt är snällare.
Medlet reagerar med Järnpartiklar som ändra färg och ser ut att "blöda" när det verkat klart.
Man kan få använda på Kallavfettning för att få bort fläckar av tjära.
Hur gör man:
Jag använder ett Fälgrengöringsmedel syrafritt.
Lägger på det i alla fyra riktningarna.
Väntar till färgindikatorn säger klart.
Spolar med högtryck.
Använder schampo och borste att tvätta inne i fälgen, samt Mikrofiber duk att tvätta framsidan.
Tittar på resultatet och gör en bedömning om detta är ok, eller behöver jag göra en punktinsats med ett fälgrengöringsmedel med syra eller en tjärlösare.
Upprepar denna procedur på alla fälgarna.
Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.
Front Insektsbehandling:
Detta måste åtgärdas rätt omgående.
Denna massa har ett PH runt 3 , så det etsar i lacken och blir skugg märken som är svåra att få bort.
Jag lägger på en alkalisk blandning 1:40 som får sitta i tre minuter.
Har en 5 liters spann med en schampo lösning med en skvätt ONR i stående med lock.
Har en sprayflaska med samma lösning som jag sprutar över det alkaliska medlet.
Agiterar med en syntet pensel rund. Om jag bara skall tvätta fronten så har jag en 5L tryckspruta som jag sköljer med.
Sedan lägger jag ett vax på fronten över mitt keramiska skydd som offras vid tvättarna.
Spolning av bilen före tvätt:
Högtryckstvätten är din bästa vän.
En av anledningarna till att man måste spola av en bil mycket noga är att alla små smutskorn måste bort. Ligger det kvar smuts kan du peta till med tvätthandsken eller vad du tvättar med.
Smutsen kan lossna och hamnar sedan fastklämd mellan tvätthandsken mot billacken.
De halvcirkelformade repor som man ofta ser på några år gamla bilar beror på smutskorn som klämts mellan tvätthandsken och lack.
Reporna har ungefär samma radie som längden på bilägarens arm.
Så lägg ned energi och noggrannhet i detta steget, det lönar sig i slut ändan.
Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.
Förtvätt:
Förtvätt kan bestå av en massa olika moment, jag kommer i korthet att beskriva några av dessa.
Grovt kan man dela upp avfettningsmedel i fyra grupper:
• Kallavfettning.
• Alkalisk avfettning.
• Mikroavfettning.
• Naturavfettning.
Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning. Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.
Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.
Mikroavfettningsmedel
Det är en blandning av kallavfettning och alkaliskt avfettningsmedel.
Blandningen kallas för en emulsion, då det är två medel som egentligen inte går att lösa i varandra.
Mikroavfettningsmedel är som regel mycket effektivt vid rengöring,
Mikroavfettning går också att använda på blöt
Naturavfettning
Är en produkt som tagits fram med fokus på miljöhänsyn. Oftast är det någon typ av alkaliskt medel som blandats med alkohol och vatten. Naturavfettning ska inte underskattas, de är som regel förvånansvärt bra och effektiva mot många typer av smuts. Att naturavfettning dessutom är tillverkat för att vara skonsamt mot naturen är en extra bonus
Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.
Foam Lance (Skumtvätt.)
Skumtvätt ersätter inte handtvätten
Man kan Foama alkaliskamedel eller ett schampo.
Vad man får är ett skum som hänger kvar på lacken och löser upp den smuts eller rester av kem som finns på lacken.
Man får ett bra extra glid vid tvätt om man Foamar samtidigt som man tvättar med ett shampo.
Hur man använder denna information om avfettning samt foaming är upp till var och en.
Vissa kör en Full Monty och drar på hela batteriet eller så väljer man ut av vissa delar för det behov man har.
Tvätt:
Fronten/Fälgar samt dörrgångar görs ren enlig ett förgående kapitel.
Jag använder Mikrofiber dukar då jag tvättar.(Waxdyna av märket Depå dubbelsidiga)
Har 10 st i en fem liters spann med schampo. (Reset av CarPro)
Dessa dukar plockas upp en och en, och läggs efteranvändandet på en separat plats/spann.
Detta kallas en spanns metod. Ibland förstärker jag med schampo i en tryckspruta eller Foamar schampo på bilen. Och sköljer i sektioner.
Jag börjar alltid nedtill på passagerar sidan av bilen. Tvättar linjen i botten på bilen, från skärm till bakända cirka 30 cm upp.
Denna del är den smutsigaste på bilen och vill inte dra upp denna skit på resten av bilen.
Spolar av schampot och upprepar på andra sidan. Fronten är klar då detta görs först så köttet är borta.
Taket är nästa del. Tar upp två dukar ur spannen och tvättar taket i linjära rörelser en halva i taget. Vänder på dukarna vid skifte av sida.
Tvättar alltid i skugga även om schampot har PH 7. Slutar med glasen på sidor och fram och bak. Lägger dessa dukar på avsedd plats.
Dags för sidorna av bilen. Tvättas i linjärar drag uppifrån och ned till över hela sidan. Båda sidor tvättas i en följd.
Om man ser att det börjar torka så spola av lätt.
Backdelen av bilen tvättas och dukar byts. Sedan sist motorhuven.
Om man inte har sköljt och ser att det torkat i schampo så gå över bilen snabbt med en ny duk så löser schampot upp sig.
Nu är hela bilen rengjord. Var noggrann och träna in hur och i vilken ordning så får man snart upp tempot och får ned tidsåtgången.
Avspolning:
Ned ifrån och upp då det gäller Kem, då detta rinner lättare över en ren yta. Skapar inga rinningar.
Men vid Schampo så spolar jag uppifrån och ned, var noggrann så att alla rester försvinner.
Avsluta med att skölja med fririnnande vatten, då vatten molekyler vill samla ihop sig och rinna av ytan.
Detta under lättar nästa steg som är torkning.
Torkning:
Låt fri rinnande vatten flyta över bilen. Vatten samlar ihop sig och rinner av.
Blås bort vatten på de ställen den brukar samla sig på.
Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera mycket, beroende på var man bor.
När vattendropparna får självtorka fälls kalket/mineraler ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort.
Ta därför för vana att torka av bilen med mikrofiberduk innan vattnet torkat.
Arbeta helst i skugga, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på några minuter.
Det finns en uppsjö av olika varianter av dukar anpassade för just torkning.
Man får hitta sina favoriter. Nu testar jag långhåriga på lacken.
Har alltid använt Våffel mönstrade dukar innan men få för mig att dessa repar mer.
Drar eller lägger på den ingen cirkelrörelse utan linjärt.
Blåser tort med lövblås eller tryckluft på de ställen som är kända att samla vatten.
Torkning motorrum/Baklucka samt Dörrgångar:
Blås bort de stora vatten samlingar med tryckluft alternativt lövblås.
Torkar tort med Våffeldukar. Använder torkstöd på dessa platser i form av Merlin Magic Elexir som är SIO2 baserat.
Fäljar torkas.
Inspektion samt åtgärder:
Nu är det dags att ta ett steg bakåt, och titta på resultatet.
Behövs det någon åtgärd eller är man klar?
Njut av resultatet!
Hur tvättar man en svart bil för att undvika tvätt repor på bästa sätt.
Hur får man bort vatten så att det inte bildas vatten fläckar.
Vad använder man för torkstöd eller inte.
Vad torkar man med.
Hur tar man bort vatten fläckar i motorrum, dörr gångar mm.
Vilket skydd använder man Keramiska eller vax eller syntetiska.
B stolpen hur skyddar man den för finavtryck och swirls.
Mikrofiber vilka är funktionsdugliga utan att lämna repor eller ludd.
Vika produkter använder du ( Namn inga länkar)
Se detta som en sommar funderare skriv ned hur du gör eller tänker.
Vore rolig med en trevlig diskussion om detta ämne under sommaren.
Jag vill gärna veta hur tänker du?
Ha nu en riktigt trevlig sommar och skriv gärna en rad i forumet.
Mvh
P-O Enlund
AKA Progge
Här hur jag gör:
Fälg:
Det finns två huvudtyper av rengörings medel till fälg.
fälgrengöring syra
Fälgrengöring syrafritt.
Dessa två medel kompliterar varandra på det sättet att den med syra tar bort det ”GULA” som bildas på fälgen lättare.
Men det finns en risk på obehandlat aluminium som kan bli förstörd av denna typ av medel.
Det mesta av järnpartiklarna kommer från bilens bromskivor, där för sitter det kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Fälgrengöring syrafritt är snällare.
Medlet reagerar med Järnpartiklar som ändra färg och ser ut att "blöda" när det verkat klart.
Man kan få använda på Kallavfettning för att få bort fläckar av tjära.
Hur gör man:
Jag använder ett Fälgrengöringsmedel syrafritt.
Lägger på det i alla fyra riktningarna.
Väntar till färgindikatorn säger klart.
Spolar med högtryck.
Använder schampo och borste att tvätta inne i fälgen, samt Mikrofiber duk att tvätta framsidan.
Tittar på resultatet och gör en bedömning om detta är ok, eller behöver jag göra en punktinsats med ett fälgrengöringsmedel med syra eller en tjärlösare.
Upprepar denna procedur på alla fälgarna.
Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.
Front Insektsbehandling:
Detta måste åtgärdas rätt omgående.
Denna massa har ett PH runt 3 , så det etsar i lacken och blir skugg märken som är svåra att få bort.
Jag lägger på en alkalisk blandning 1:40 som får sitta i tre minuter.
Har en 5 liters spann med en schampo lösning med en skvätt ONR i stående med lock.
Har en sprayflaska med samma lösning som jag sprutar över det alkaliska medlet.
Agiterar med en syntet pensel rund. Om jag bara skall tvätta fronten så har jag en 5L tryckspruta som jag sköljer med.
Sedan lägger jag ett vax på fronten över mitt keramiska skydd som offras vid tvättarna.
Spolning av bilen före tvätt:
Högtryckstvätten är din bästa vän.
En av anledningarna till att man måste spola av en bil mycket noga är att alla små smutskorn måste bort. Ligger det kvar smuts kan du peta till med tvätthandsken eller vad du tvättar med.
Smutsen kan lossna och hamnar sedan fastklämd mellan tvätthandsken mot billacken.
De halvcirkelformade repor som man ofta ser på några år gamla bilar beror på smutskorn som klämts mellan tvätthandsken och lack.
Reporna har ungefär samma radie som längden på bilägarens arm.
Så lägg ned energi och noggrannhet i detta steget, det lönar sig i slut ändan.
Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.
Förtvätt:
Förtvätt kan bestå av en massa olika moment, jag kommer i korthet att beskriva några av dessa.
Grovt kan man dela upp avfettningsmedel i fyra grupper:
• Kallavfettning.
• Alkalisk avfettning.
• Mikroavfettning.
• Naturavfettning.
Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning. Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.
Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.
Mikroavfettningsmedel
Det är en blandning av kallavfettning och alkaliskt avfettningsmedel.
Blandningen kallas för en emulsion, då det är två medel som egentligen inte går att lösa i varandra.
Mikroavfettningsmedel är som regel mycket effektivt vid rengöring,
Mikroavfettning går också att använda på blöt
Naturavfettning
Är en produkt som tagits fram med fokus på miljöhänsyn. Oftast är det någon typ av alkaliskt medel som blandats med alkohol och vatten. Naturavfettning ska inte underskattas, de är som regel förvånansvärt bra och effektiva mot många typer av smuts. Att naturavfettning dessutom är tillverkat för att vara skonsamt mot naturen är en extra bonus
Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.
Foam Lance (Skumtvätt.)
Skumtvätt ersätter inte handtvätten
Man kan Foama alkaliskamedel eller ett schampo.
Vad man får är ett skum som hänger kvar på lacken och löser upp den smuts eller rester av kem som finns på lacken.
Man får ett bra extra glid vid tvätt om man Foamar samtidigt som man tvättar med ett shampo.
Hur man använder denna information om avfettning samt foaming är upp till var och en.
Vissa kör en Full Monty och drar på hela batteriet eller så väljer man ut av vissa delar för det behov man har.
Tvätt:
Fronten/Fälgar samt dörrgångar görs ren enlig ett förgående kapitel.
Jag använder Mikrofiber dukar då jag tvättar.(Waxdyna av märket Depå dubbelsidiga)
Har 10 st i en fem liters spann med schampo. (Reset av CarPro)
Dessa dukar plockas upp en och en, och läggs efteranvändandet på en separat plats/spann.
Detta kallas en spanns metod. Ibland förstärker jag med schampo i en tryckspruta eller Foamar schampo på bilen. Och sköljer i sektioner.
Jag börjar alltid nedtill på passagerar sidan av bilen. Tvättar linjen i botten på bilen, från skärm till bakända cirka 30 cm upp.
Denna del är den smutsigaste på bilen och vill inte dra upp denna skit på resten av bilen.
Spolar av schampot och upprepar på andra sidan. Fronten är klar då detta görs först så köttet är borta.
Taket är nästa del. Tar upp två dukar ur spannen och tvättar taket i linjära rörelser en halva i taget. Vänder på dukarna vid skifte av sida.
Tvättar alltid i skugga även om schampot har PH 7. Slutar med glasen på sidor och fram och bak. Lägger dessa dukar på avsedd plats.
Dags för sidorna av bilen. Tvättas i linjärar drag uppifrån och ned till över hela sidan. Båda sidor tvättas i en följd.
Om man ser att det börjar torka så spola av lätt.
Backdelen av bilen tvättas och dukar byts. Sedan sist motorhuven.
Om man inte har sköljt och ser att det torkat i schampo så gå över bilen snabbt med en ny duk så löser schampot upp sig.
Nu är hela bilen rengjord. Var noggrann och träna in hur och i vilken ordning så får man snart upp tempot och får ned tidsåtgången.
Avspolning:
Ned ifrån och upp då det gäller Kem, då detta rinner lättare över en ren yta. Skapar inga rinningar.
Men vid Schampo så spolar jag uppifrån och ned, var noggrann så att alla rester försvinner.
Avsluta med att skölja med fririnnande vatten, då vatten molekyler vill samla ihop sig och rinna av ytan.
Detta under lättar nästa steg som är torkning.
Torkning:
Låt fri rinnande vatten flyta över bilen. Vatten samlar ihop sig och rinner av.
Blås bort vatten på de ställen den brukar samla sig på.
Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera mycket, beroende på var man bor.
När vattendropparna får självtorka fälls kalket/mineraler ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort.
Ta därför för vana att torka av bilen med mikrofiberduk innan vattnet torkat.
Arbeta helst i skugga, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på några minuter.
Det finns en uppsjö av olika varianter av dukar anpassade för just torkning.
Man får hitta sina favoriter. Nu testar jag långhåriga på lacken.
Har alltid använt Våffel mönstrade dukar innan men få för mig att dessa repar mer.
Drar eller lägger på den ingen cirkelrörelse utan linjärt.
Blåser tort med lövblås eller tryckluft på de ställen som är kända att samla vatten.
Torkning motorrum/Baklucka samt Dörrgångar:
Blås bort de stora vatten samlingar med tryckluft alternativt lövblås.
Torkar tort med Våffeldukar. Använder torkstöd på dessa platser i form av Merlin Magic Elexir som är SIO2 baserat.
Fäljar torkas.
Inspektion samt åtgärder:
Nu är det dags att ta ett steg bakåt, och titta på resultatet.
Behövs det någon åtgärd eller är man klar?
Njut av resultatet!