Kära forummedlemmar, här kommer då ytterligare en trist uppdatering.
Väl hemkommen från semestern så låg en överraskning i brevlådan i form av en anmälan om min bilvård hemmavid...detta från "grannen from hell" som har gjort livet surt för mig då allt jag gör verkar störa honom (alltså samma granne som denna forumtråd handlar om).
Anmälan gällde allt från oljud från högtryckstvätt, dammsugare, kompressor, muttermaskin...men då detta troligtvis biter föga på "Miljö- och hälsoskyddsenheten" så kompletterades detta givetvis med en oro för att vissa kemikalier kunde nå dagvattenbrunnen
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
. Det var väl bara en tidsfråga, och någonting Progge nämnt tidigt i denna tråd. Då det inte finns någon fakta bakom den miljöförstörande delen, då grannen inte har en aning om vare sig använda produkter eller om och i så fall vad som eventuellt skulle kunna nå ut i dagvattnet, så kommer jag ändå helt gå över till ett Svanen-märkt schampo och använda mig av "Progge-tvätt" med mjuka fluffiga mikrofiberdukar som blöts upp innan i schampolösningen. Det innebär då minimalt med schampo-vatten-förbrukning, och något som ingen kan slå ner på. Hela grejen är dock tragisk till tusen, men då mina närmaste tre grannar inte anser sig störda så tror jag mig ha torrt om fötterna ändå.
I anmälan fanns även en komplettering om att jag inte bara tvättar min fastighets två bilar, som fick det att verka som att jag har en bilvårdsfirma + bilverkstad hemma och bedriver en verksamhet i carporten på helgerna. Till saken hör att jag faktiskt även tvättar min mammas bil, två gånger blev det nog 2017 och redan nu 2018 har jag hunnit tvätta den en gång... I övrigt så har jag hjälpt en granne att polera en bil som skulle säljas, men det var nog 4 år sedan. 2017 polerade jag en bil hemma, och i år blir det två bilar (mina egna bilar alltså).
Enligt anmälan så stör jag grannen 4-5 timmar varje ledig helgdag. Detta faller ju på sin egen orimlighet då man maximalt använder högtryckstvätten 10 minuter per bil vid tvätt. Dammsuger tar kanske 30 minuter (2-3 gånger per år). Muttermaskinen används vid byte av vinter- och sommarhjul på tre bilar per år (mina egna två samt mammas bil). Den enda gång man stör en längre tid är vid polering, men jag är alltså nere i två poleringar per år...vid normal dagtid och inte en kotte bryr sig utom just denna granne.
Dock så försvinner glädjen att bilvårda när man blir påhoppad på detta sätt. Nu ska anmälan besvaras innan början av augusti, och jag får beskriva verkligheten från mina ögon. De åtgärder jag gjort, eller tänker göra samt någon utredning från min sida blir att beskriva arbetsmoment, tidsåtgång (när något låter), vad som låter och hur många gånger per år, beskriva bilschampoåtgång per tvätt samt total vattenmängd som åtgår vid en vanlig tvätt. Det blir en helsatsning på miljövänliga bilschampon (tillsvidare åtminstone).
Jag använder egentligen inga starka kemikalier alls hemma. När det t.ex gäller kallavfettning så har detta kunnat användas på jobbet, där även vintersäsongens alla tvättar utförs. En mild blandning av HD-grön har använts för att få bort insekter, men det är få tillfällen som det behövs.
Vidare så har jag ju som sagt stöttning av mina tre närmaste grannar, samt ytterligare två fastighetsägare jag talat med i min närhet. Jag vill ju hoppas och anta att det ska räcka för att ärendet läggs ner, men om inte så är fallet så kan en kompletterande utredning krävas vilket får betalas ur egen ficka. Ibland känner man sig dömd på förväg när man pysslar med bilvård
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
.
Finns det möjlighet någon man kan vända sig till för hjälp med ett sådant här ärende? Kan man exempelvis tala med någon jurist vars arvode kan bekostas av hemförsäkringen? Jag vet ju inte om det ska behövas, men man känner sig liten i kontakter med myndigheter...