Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur lagar jag en skadad dörrkant?

Allt utvändigt arbete och produktval.
SagittariusA
Ny Medlem

Hur lagar jag en skadad dörrkant?

Inlägg av SagittariusA » 01 nov 2024 22:03

Hej,

Vinden tog tag i dörren på min helt nya bil igår och slog hårt in i en blomkruka av plast. :roll: Tur det inte var keramik eller metall för då hade det nog blivit en deformation. Någon som kan dela med sig av kunskap & erfarenhet kring vad behöver beställa och hur jag ordnar detta? Bilen är Tesla MY och färgen quicksilver. Funderar på att rengöra med alkohol och pensla på färg. Osäker vilka produkter jag köper och hur jag gör för att dölja och skydda. Tack på förhand! :brumm
IMG_1453.JPEG
IMG_1449.JPEG
IMG_1449.JPEG (36.61 KiB) Visad 846 gånger

SagittariusA
Ny Medlem

Re: Hur lagar jag en skadad dörrkant?

Inlägg av SagittariusA » 01 nov 2024 22:25

För att lära mig passar jag på att fråga vad det vita är? Primern eller?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 03 nov 2024 13:02

Hej!
Det vita är nog grundfärgen, och detta bör du kunna få till så att det inte syns. Det är ett tacksamt ställe getemot att få en lackskada mitt på en panel, så du hade tur i oturen.

Till mina tre senaate bilar har jag köpt lackfärg via https://se.chipex.com/ som förutom att matcha nyansen perfekt även varit smidig att jobba med gentemot vanliga lackstift (som jag personligen aldrig gillat).

Nu brukar Chipex ligga några år efter så är det en ny lacknyans så är det inte säkert att den finns, men du kan söka på färgkoden och se om den finns. Det som levereras kommer räcka länge och du kan då även ta hand om stenskott på ett effektivt sätt.

Det finns andra liknande företag också, men jag har bara testat Chipex och varit nöjd.

Lycka till.
mvh Manor

SagittariusA
Ny Medlem

Inlägg av SagittariusA » 03 nov 2024 21:49

Manor skrev:
03 nov 2024 13:02
Hej!
Det vita är nog grundfärgen, och detta bör du kunna få till så att det inte syns. Det är ett tacksamt ställe getemot att få en lackskada mitt på en panel, så du hade tur i oturen.

Till mina tre senaate bilar har jag köpt lackfärg via https://se.chipex.com/ som förutom att matcha nyansen perfekt även varit smidig att jobba med gentemot vanliga lackstift (som jag personligen aldrig gillat).

Nu brukar Chipex ligga några år efter så är det en ny lacknyans så är det inte säkert att den finns, men du kan söka på färgkoden och se om den finns. Det som levereras kommer räcka länge och du kan då även ta hand om stenskott på ett effektivt sätt.

Det finns andra liknande företag också, men jag har bara testat Chipex och varit nöjd.

Lycka till.
Tack så mycket för svaret och tips! De hade tyvärr inte färgkoden.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 04 nov 2024 19:33

Då bör ett vanligt lackstift duga så långe :-).
Var bara noggrann så ska du nog kunna få till det mer eller mindre perfekt.
mvh Manor

SagittariusA
Ny Medlem

Inlägg av SagittariusA » 04 nov 2024 21:47

Tack för hjälpen!

Skriv svar