Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Droppar fastnar på rutorna?
-
- Medlem
Droppar fastnar på rutorna?
Ja som ni förstår så är mitt problem att vatten droppar fastnar speciellt efter en tvätt på alla rutor och sen när vattnet torkat så blir det fula prickar där dropparna varit .
Felorsaken är att jag haft på turtle wax dry and shine på bilen och när det spolades av hamnade det på rutorna , så hur får jag bort det utan det ska återkomma efter varje tvätt ?
Felorsaken är att jag haft på turtle wax dry and shine på bilen och när det spolades av hamnade det på rutorna , så hur får jag bort det utan det ska återkomma efter varje tvätt ?
-
- Medlem
- Manor
- Moderator
Re: Droppar fastnar på rutorna?
Det borde inte vara något problem att få bort med valfritt polermedel (för hand) kan jag tycka.
Nu brukar jag själv tycka att det är positivt att behandla rutorna med något, men torkar å andra sidan alltid bilen efter tvätt.
Nu brukar jag själv tycka att det är positivt att behandla rutorna med något, men torkar å andra sidan alltid bilen efter tvätt.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Ny Medlem
Lånar tråden lite då jag har liknande problem.
Köpt ”ny” bil för knappt en vecka sedan och tänkte glasbehandla rutorna innan semestern. Bakrutan ser det ut som intorkad vattendroppar som vägrar försvinna. När jag tvättade bilen såg det ut som en hinna som låg över rutan. Testat med fönsterputs vilket inte fungerade. Fick tips om vatten/diskmedel vilket inte heller funkade. Under min bilsemester frågade jag en rekond om tips och de nämnde någon ”label” på biltema. Väl på biltema hittade jag inget ”label” och ville inte köpa 1 liters flaska för 179kr på bygg avdelningen med något starkt lösningsmedel som enligt instruktion löste upp lackade ytor och allt annat tänkbart.
Någon som har tips hur man kan få bort dessa fläckar?
Köpt ”ny” bil för knappt en vecka sedan och tänkte glasbehandla rutorna innan semestern. Bakrutan ser det ut som intorkad vattendroppar som vägrar försvinna. När jag tvättade bilen såg det ut som en hinna som låg över rutan. Testat med fönsterputs vilket inte fungerade. Fick tips om vatten/diskmedel vilket inte heller funkade. Under min bilsemester frågade jag en rekond om tips och de nämnde någon ”label” på biltema. Väl på biltema hittade jag inget ”label” och ville inte köpa 1 liters flaska för 179kr på bygg avdelningen med något starkt lösningsmedel som enligt instruktion löste upp lackade ytor och allt annat tänkbart.
Någon som har tips hur man kan få bort dessa fläckar?
- Funk
- Moderator
Denna:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000029987
Den är bra till allt med klister, men till rutor ? Jag är tveksam..
Kalkrester brukar jag ta på två sätt, antingen med ett surt medel (biltemas bio fälgtvätt t.ex) eller en polering med milt medel och maskin.
/Thomas
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000029987
Den är bra till allt med klister, men till rutor ? Jag är tveksam..
Kalkrester brukar jag ta på två sätt, antingen med ett surt medel (biltemas bio fälgtvätt t.ex) eller en polering med milt medel och maskin.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator
Polering bör fungera. Jan det vara någon tidigare behandling som börjat släppa mer än intorkade vattendroppar?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Ny Medlem
Tershines Apex+ funkar bra mot ev kalkfläckar på lacken, vet dock inte om det är lämpligt att köra det på nå rutor. Testat IPA?
-
- Ny Medlem
- Kontakt:
Kanske det här problemet har löst sig men ta utspädd Arcticlean Acid så tar det bort kalkfläckar om det är det som ligger på rutan. Annars en 99% IPA från swedol löser det eventuellt.
/ Josef Scandinavian Detailing