Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera eller inte före lackskydd?
-
- Ny Medlem
Polera eller inte före lackskydd?
Hej!
Jag ville rådfråga - jag har köpt Tershine Magnify Coating v2 lackskydd som jag tänkt lägga på min ganska nya bil (rullat 100 mil). I och med att bilen är ny, räcker det med avfettning, vaxlösande förtvättsmedel (King Carthur Total Snow Foam), schampo tvätt, panel wipe (Tershine prime) och sen lägga på? Eller behöver jag polera hela bilden först? Jag har tidigare lagt på keramiskt spraylackskydd (Tershine refract) när bilen var helt ny.
Om jag behöver polera - är denna "bra nog"? Biltema Excentrisk polermaskin https://www.biltema.se/bat/batvard/skro ... 20handtag.
Vilka polermedel/trissor bör jag använda i så fall? Finns det någon guide en nybörjare kan följa för att få bra resultat/inte riskera att förstöra lacken? Eller är detta något man helt enkelt inte ska ge sig på utan erfarenhet utan lämna till proffsen? Tack för tips!
Jag ville rådfråga - jag har köpt Tershine Magnify Coating v2 lackskydd som jag tänkt lägga på min ganska nya bil (rullat 100 mil). I och med att bilen är ny, räcker det med avfettning, vaxlösande förtvättsmedel (King Carthur Total Snow Foam), schampo tvätt, panel wipe (Tershine prime) och sen lägga på? Eller behöver jag polera hela bilden först? Jag har tidigare lagt på keramiskt spraylackskydd (Tershine refract) när bilen var helt ny.
Om jag behöver polera - är denna "bra nog"? Biltema Excentrisk polermaskin https://www.biltema.se/bat/batvard/skro ... 20handtag.
Vilka polermedel/trissor bör jag använda i så fall? Finns det någon guide en nybörjare kan följa för att få bra resultat/inte riskera att förstöra lacken? Eller är detta något man helt enkelt inte ska ge sig på utan erfarenhet utan lämna till proffsen? Tack för tips!
-
- Ny Medlem
Re: Polera eller inte före lackskydd?
Anyone out there?
- Manor
- Moderator
Svårt att råda, men jag har själv oftast valt att avvakta med poleringen till våren för det är roligare att hålla på då än innan vintern. Det kanske räcker att lägga på sprayskydd någon gång till under vintern och satsa lite rejälare till våren.
Det finns drösvis med tips på Youtube hur du som nybörjare kan polera.
Bästa tipset är väl att använda milt polermedel och hyfsat mjuk trissa .
Det finns drösvis med tips på Youtube hur du som nybörjare kan polera.
Bästa tipset är väl att använda milt polermedel och hyfsat mjuk trissa .
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Funk
- Moderator
Sent svar, men alltid mild polering innan lackskydd är min melodi. Och maskinen är helt OK..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Ny Medlem
Tack för svar Jag håller mig mest inomhus nu fram till våren så det är nog först då det blir dags!
Har tittat på många videos men verkar vara en djungel när det gäller märken. Det finns inget goto-märke som är allmänt känt som bra kvalitet till rimlig peng? Är https://arcticlean.se/polering kanske något? Meguiars, CarPro, Gyeon, Turtle Wax, King Carthur, är det något av dessa ni kan rekommendera? Eller något jag borde stryka från listan?
Jag kommer ta era tips om mild polering, tack!
Har tittat på många videos men verkar vara en djungel när det gäller märken. Det finns inget goto-märke som är allmänt känt som bra kvalitet till rimlig peng? Är https://arcticlean.se/polering kanske något? Meguiars, CarPro, Gyeon, Turtle Wax, King Carthur, är det något av dessa ni kan rekommendera? Eller något jag borde stryka från listan?
Jag kommer ta era tips om mild polering, tack!
- Funk
- Moderator
Många grejor är ganska lika, jag har kört mycket från Angelwax ett tag för att deras service har varit bra.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Ny Medlem
Tack för svar! Är det då typ angelwax redemption tillsammans med slimline foam black pad och Biltema-maskinen jag kan använda om jag inte drar på mig några större repor innan det är dags att lägga på nytt lackskydd?
- Funk
- Moderator
Regeneration bör räcka på en nästan ny bil. Pads är upp till vad man gilllar att köra med. Jag kör alla möjliga sorter..
/Thomas
/Thomas